작곡가존메트칼프(John Metcalfe)가처음으로한국무대에섰다. ‘Sonic Horizons’라는이름아래펼쳐진이번공연은감정과자연, 사람에대한그의오랜사유를음악으로풀어낸자리였다. 벚꽃이흐드러지던서울에서관객과마주한그는, 공연다음날우리를 만나 이야기를 들려주었다. 이번 공연 테마에서부터 신작 [Tree]의 테마,지금그가음악에서가장중요하게생각하는것까지. 말사이사이로, 음악을삶처럼다뤄온이의고요한시선이스며들던, 그날의대화를공개한다.
1. [RSK] 이번이 첫 내한공연이셨죠. 서울에서의 첫 무대를 마치신 소감이 어때요?
환상적이에요! 훌륭한 한국 뮤지션들과 협업할 수 있어 행복했고, 이 공연이 앞으로 이어질 수많은 한국 공연의 서막이 되었으면 해요.
2. [RSK] 첫 내한을 통해 한국이라는 새로운 문화와 처음으로 마주하셨는데요, 오늘 공연을 통해 느끼신 한국만의 분위기나 인상은 어땠나요?
이렇게 따뜻한 관객분들 앞에서 무대를 할 수 있어 영광이에요. 한국에서 만난 모든 분이 굉장히 친절하고 따뜻했어요. 관객분들은 제 음악을 듣는 게 처음임에도 불구하고 귀 기울여 주시고 열린 마음으로 들어 주셨고요. 공연이 끝난 후에 즐긴 한국 음식도 최고였어요.
3. [RSK] ’Sonic Horizons’ 공연은 어떤 테마를 중심으로 기획되었는지 궁금합니다.
저에게 ‘Sonic Horizons’는 관객 한 분 한 분이 고유한 감정을 경험할 수 있게 해주는 음악 여행과도 같아요. 공연에서 들려드리는 음악은 사랑, 시간, 슬픔, 미스터리, 색, 별, 나무 등 정말 많은 것을 담고 있지만, 관객들이 어떤 반응을 보여야 한다고 정해놓고 곡을 쓰지는 않아요.
4. [RSK] 이번 무대에서는 신작 [Tree]의 일부가 한국에서 처음으로 공개됐다고 들었습니다. 이 작품에는 어떤 감정이나 메시지를 담으셨나요?
[tree]는 나무와 우리의 감정적 유대에 관한 내용을 담았어요. 이 곡은 나무가 우리 모두에게 선사하는 강렬하고 신비로운 감각을 탐구하는 가운데, 빛, 색채, 그리고 소리가 끊임없이 어우러지는 모습을 관찰하며 상상한 나무의 24시간의 흐름을 담은 곡이에요. 나무라는 물질 그 자체, 그 본질과 우리의 관계, 그리고 우리 지구의 미래에 있어서 가지는 중요성을 표현한 거죠. 이 곡으로 무대를 할 때면 항상 관객분들이 각자 가장 좋아하는 나무 또는 숲을 떠올리며 아름다운 자연에 둘러싸였을 때의 감정을 느끼기를 바라요. 벚꽃 시즌에 한국에 있을 수 있다니, 운이 좋았죠. 정말 아름다웠어요!
5. [RSK] 맥스 리히터, 피터 가브리엘, 콜드플레이 등 다양한 장르의 거장들과 협업해오셨죠. 그 중 특히 기억에 남는 협업이 있다면 들려주실 수 있을까요?
모두 기억에 남죠! 대단한 아티스트들과 협업할 수 있다는 게 제 일의 특권이죠. 각각의 아티스트가 저에게 각자의 접근 방식과 감성을 이야기해 주면, 저는 아티스트들의 창의력을 끌어올릴 수 있어요. 그래도 굳이 꼽자면, 피터 가브리엘(Peter Gabriel)과 함께한 오케스트라 프로젝트(‘Scratch My Back’과 ‘New Blood’)가 떠오르네요. 참여 기간이 길기도 했고, 프로젝트의 성격이 제 마음에 와닿기도 했거든요.
6. [RSK] 클래식, 록, 일렉트로닉을 넘나드는 작업을 하실 때, 작곡가로서 가장 중요하게 여기는 '균형'이 있다면 어떤 걸까요?
항상 감정이 가장 중요하죠. 구조, 음색, 악기 편성과 같은 작곡 기술은 작곡가가 청자와 형성하고자 하는 유대를 위해 헌신하는 역할을 하는 거예요. 특정한 스타일의 음악이라고 이름을 붙이는 건 저에게 크게 중요치 않아요. 전통적인 방식에 어긋난다는 이유로 전자 악기와 어쿠스틱(acoustic) 악기 중 특정한 악기를 사용해야만 한다든가, 사용해서는 안 된다든가 하는 생각은 안 해요. 오히려 ‘이 구간에 이 소리가 어울리나?’ 하는 생각을 하죠. 그 시절에 무그 신스(Moog synth)가 있었다면 베토벤은 이 악기를 활용하지 않았을 거라고 누가 장담할 수 있겠어요?
7. [RSK] 이번 무대에는 기타리스트 드니 성호, 피아니스트 나우와 함께 하셨죠. 이들과의 협업은 어떻게 성사되었고, 어떤 시너지를 기대하셨나요?
시너지는 많은 데서 오지만 유사한 비전을 공유한 상대를 대면하면 늘 바로 느껴져요. 드니 성호(Denis Sungho)가 먼저 저에게 작곡을 부탁해서 ‘I breathe’라는 곡이 만들어지게 됐어요. 감사하게도 드니 성호가 그 곡을 좋아해 줬고, 한국에서 공연을 할 수 있는 기회까지 제안해 줬어요. 당연히 흔쾌히 승낙했죠! 드디어 드니 성호를 직접 만나게 됐을 때, 만나자마자 마음이 통했어요. 예술에 대한 드니 성호의 사려 깊고 열정적인 접근 방식을 참 좋아해요. 나우(Nau) 역시 아주 멋진 예술가예요. 둘과 함께 공연을 꾸밀 수 있어 너무나 큰 영광이었어요.
8. [RSK] 아티스트로서 지금 가장 중요하게 생각하시는 가치는 무엇인가요?
음악 외적으로나 내적으로나 사람다움이 가장 중요하다는 게 제 신념이에요. 사랑, 평등, 그리고 서로에 대한 존중, 우리를 품은 자연… 이러한 필수적인 이상이 없다면 우리는 길을 잃어버리고 말 거에요.
9. [RSK] 공연을 함께한 한국 관객에게 마지막으로 전하고 싶은 말씀이 있다면요?
제 공연에 와 주셔서, 그리고 제 음악을 나눌 기회를 주셔서 정말 감사해요. 꼭 다시 뵐 수 있었으면 좋겠네요. 감사합니다!
Photographs by John Metcalfe
The Story John Metcalfe Shared After His First Performance in Korea
Composer John Metcalfe took to the stage in Korea for the very first time. Under the title Sonic Horizons, the performance unfolded as a reflection of his long-standing contemplation on emotion, nature, and the human experience—all expressed through music. In full bloom season, beneath the cherry blossoms of Seoul, he met with us the day after the show to share his thoughts. From the theme behind the concert to the inspiration for his latest piece Tree, and what he values most in music today, within every pause and word, we sensed the quiet gaze of someone who has long treated music as a way of life. Here is the conversation we had with him that day.
1. [RSK] This is your first performance in Korea. How are you feeling right after completing your first concert in Korea?
I’m feeling amazing! It was a joy to work with such wonderful Korean musicians and I hope this is the first concert of many.
2. [RSK] Through your first visit and performance in Korea, what impressions did you get from the local atmosphere and audience?
I am very proud to have performed to such a warm and receptive audience. Everyone I have met has been so kind and welcoming and the audience was attentive and very open to the music - particularly as they were hearing my music for the first time. It was also great to eat some delicious Korean food afterwards…
3. [RSK] Could you tell us about the theme behind Sonic Horizons? What kind of journey can the audience expect?
To me ‘Sonic Horizons’ is about a musical journey that allows the audience to have their own completely personal emotional experience. The music is about so many things; love, time, sorrow, mystery, colour, stars, trees, to name a few, but not written in such a way as to ‘tell’ the audience how to respond to it.
4. [RSK] We heard that your recent work Tree was performed for the first time in Korea during this concert. What emotions or messages did you aim to express through this piece?
‘Tree’ is about our emotional relationship with trees. The music reflects an imagined 24-hour cycle in the life of a tree experienced by observing the ever-shifting interplay of light, colour and sound whilst exploring the intense and mystifying effect trees have on us all; our relationship with their physicality, their essence, and their importance to the future of our planet. When performing the music I always hope the listeners imagine their own favourite tree or woodland and connect with how they feel when surrounded by beautiful nature. I was lucky enough to be in Korea for the cherry blossom season - it’s so stunning!
5. [RSK] You’ve collaborated with renowned artists such as Max Richter, Peter Gabriel, and Coldplay. Is there a particular collaboration that left a lasting impression on you?
All of them! Working with great artists is one of the privileges of my career. Each artist shares their approach and sensibilities with me and that allows me to enhance their creativity. Although I think the two orchestral projects with Peter Gabriel (‘Scratch My Back’ and ‘New Blood’) in particular, due to the length of my involvement and the nature of the project, are very close to my heart.
6. [RSK] As a composer who bridges classical music with rock and electronic elements, what do you consider most important in maintaining musical balance across genres?
It’s always the emotion that counts the most. Compositional techniques such as structure, timbre and instrumentation are all servants of the connection the composer is trying to create with the listener. To me the label we give to a particular style of music is not so important - it’s more ‘does this sound work here?’’ rather than feeling that I should or shouldn’t use a particular instrument, electronic or acoustic, because it crosses a traditional barrier. If Beethoven had had a Moog synth available to use who is to say he wouldn’t have used it?
7. [RSK] You’ve performed with guitarist Denis Sungho and pianist Nau. How did this collaboration come about, and what kind of synergy do you share on stage?
Synergy comes from many things but you always somehow know immediately when you share a common vision with another person. Denis first approached me to compose a piece for him which led to ‘I Breathe’. Thankfully Denis liked the piece and was then kind enough to invite me to Korea to perform. I was happy to say yes of course! When we finally met Denis and I connected straightaway - I love his deeply thoughtful and passionate approach to his art. And Nau is a wonderful artist too. It was such an honour to share a concert with them both.
8. [RSK] As an artist, what value or philosophy feels most important to you right now?
Outside and inside music it is my belief that our humanity is the most important thing - love, equality, and our respect for each other and the natural world we live in. Without these essential ideals we are lost.
9. [RSK] Is there anything you’d like to say to the Korean audience who shared this concert moment with you?
Thank you so much for coming and allowing me to share my music with you and I hope to see you again soon! Thank you!
BY PROVIDING YOUR INFORMATION, YOU AGREE TO OUR TERMS OF USE AND OUR PRIVACY POLICY. WE USE VENDORS THAT MAY ALSO PROCESS YOUR INFORMATION TO HELP PROVIDE OUR SERVICES.