오드리 누나(Audrey Nuna)의 새 앨범 [TRENCH]는 한 사람의 성장통을 담아낸 이야기다. 전쟁에서 공격을 피하고자 파놓은 구덩이라는 뜻을 지닌 ‘trench.’ 적막하고 차가운 이 속에는 사실 따뜻한 온도를 지닌 인간들이 서로를 마주 보지 못한 채 웅크리고 있다는 아이러니가 숨어 있다. 어쩌면 인생도 그렇지 않을까? 거칠고 날것인 순간들을 견디며, 인간적인 온기를 잃지 않으면서 앞으로 나아가니까. 이 앨범을 들으며, 우리도 각자의 ‘참호’를 떠올려보는 시간을 가져보길.
1. [RSK] [TRENCH]는 어디서 영감을 받은 앨범이에요?
이 앨범은 성장통을 기록한 일기예요. 친구를 잃고, 세상의 냉혹한 현실에 무례하게 깨어나는 새로운 경험을 하던 시기였죠. 이 프로젝트를 완성하는 동안 우정과 순수함을 잃는 변화를 겪으며, 그 모든 감정들이 자연스레 음악에 녹아들었어요.
‘참호(trench)’라는 단어는 전쟁에서 방어 메커니즘으로 사용되는 공간을 떠올리게 해요. 차갑고 거칠고 무자비한 구조처럼 보이지만, 그 안에는 따뜻한 인간들이 그렇게 차가운 방식으로 배치되어 있다는 점이 묘하게 흥미롭더라고요. 인생은 아이러니하죠.
2. [RSK] [TRENCH]을 만드는 과정은 전 앨범인 [a liquid breakfast]와는 어떻게 달랐나요?
첫 앨범 [a liquid breakfast]는 뉴저지와 뉴욕에서 주로 녹음되었지만, 두 번째 앨범 [TRENCH]는 로스앤젤레스와 조슈아 트리 같은 캘리포니아의 낯선 풍경 속에서 만들어졌어요. 전작이 평생 한곳에 머물며 쌓아온 경험과 정보를 풀어낸 결과물이었다면, [TRENCH]는 새로운 도시로 이주하며 겪은 낯설고 고립된 감정의 반응이었습니다.
작업 방식도 크게 달랐어요. [a liquid breakfast]는 오랜 동료 안와르(Anwar)와의 협업 중심으로 제작되었지만, [TRENCH]는 마일스 윌리엄(Myles William), 매니 멘데즈(Manny Mendez) 등 더 많은 프로듀서들과의 협업을 통해 더 실험적이고 폭넓은 음악적 스펙트럼을 담아냈습니다.
3. [RSK] [TRENCH]를 제작하는 동안 어떤 어려움이 있었으며 어떻게 극복하셨나요?
[TRENCH]를 만드는 과정에서도 어려움이 없었던 것은 아니에요. 작곡 초기, LA에서 여러 세션을 진행하며 '음악을 만들어야만 한다'는 시스템에 길을 잃을 뻔한 순간도 있었어요. 하지만 그 과정에서 깨달은 건, 음악은 영혼이 통하는 사람들과 함께할 때 진정한 의미를 찾는다는 점이었죠. 꼭 가장 친한 친구일 필요는 없지만, 최소한 서로의 영혼을 느낄 수 있는 교감이 필요했어요. 결국, 이 모든 경험을 배움으로 여기며 새로운 환경을 극복하고 앨범을 완성할 수 있었습니다.
이번 앨범은 공간의 변화와 협업의 확장을 통해 이전보다 더욱 깊이 있고 다채로운 음악적 실험을 담고 있습니다. [TRENCH]는 단순한 음악 이상의 서사가 깃든 프로젝트로, 그 과정과 결과 모두가 새로운 도전이었습니다.
4. [RSK] 앨범에서 가장 좋아하는 트랙은 무엇이며 그 이유는 무엇인가요?
앨범에서 제가 가장 좋아하는 곡은 <Baby OG>예요. 19살 때 작곡한 데모 샘플이 포함되어 있어서 어린 시절의 저와 나이 든 저의 모습이 오랜만에 만나는 느낌이거든요. 마음속에 특별한 자리를 차지하고 있는 트랙입니다.
5. [RSK] [TRENCH]는 강렬한 비주얼이 돋보이는 프로젝트죠. 이번 앨범에서 구축한 세계관에 대해 설명해 주시겠어요? 특히, 예술적으로 영향을 받은 부분이 있다면 함께 들려주세요.
[TRENCH]는 단순히 음악 그 이상으로, 매우 강렬한 비주얼을 구축한 프로젝트였어요. 이번 작업은 마치 새로운 세계를 탐험하는 여정과도 같았고, 많은 것을 배우며 성장할 수 있었죠. 저는 이번 앨범이 '부드러운 피부, 단단한 감정'이라는 아이디어를 기반으로 한 이중성을 탐구하길 원했어요. 인간인가, 무기인가? 날아오를 것인가, 추락할 것인가? 악당인가, 영웅인가? 이런 질문들은 시각적으로도 앨범의 세계를 형성하는 중요한 축이었어요.
작업 초기에는 발렌틴 프티(Valentin Petit)와 협업하며 그의 키네틱 에너지에 기반한 스타일에서 큰 영감을 받았어요. 이는 제가 통제할 수 없는 방식으로 삶이 변화하고 있다는 개인적 감정과도 맞닿아 있었죠. 또, <센과 치히로의 행방불명> 속 유바바 같은 애니메이션 속 빌런, 스파이크 존즈(Spike Jonze)의 연출, 90년대 마르지엘라 런웨이 쇼, <씬 시티>의 독특한 미장센, 그리고 파르사이드(The Pharcyde)의 뮤직비디오 등 다양한 예술적 요소들이 이 프로젝트에 영향을 주었습니다.
6. [RSK] 요즘 기분이 어떠세요? [TRENCH]가 발매된 지금 가장 자랑스러운 점은 무엇인가요?
해방감을 느껴요. 이 앨범을 만드는 과정에서 제가 배운 모든 것이 자랑스러워요. 특히 친구들과 함께 작업하며 만들어낸 결과물, 그리고 LA에서의 첫 몇 년 동안 작업의 즐거움을 잃지 않고 버텨낸 저 자신에게요. 힘든 순간도 있었지만, 이 모든 과정이 지금의 앨범을 가능하게 했다는 점에서 감사한 마음이에요.
7. [RSK] 앞으로 가장 기대되는 것은 무엇인가요?
집에서 가족들과 함께 있고, 초등학교 친구들을 만나고, 영화를 보고, 새로운 음악을 듣고, 오드리 누나가 동면하는 동안 잠시 추해원(제 한국 이름)이 될 수 있기를 고대하고 있어요.
8. [RSK] 연말 계획도 있어요?
쿠키를 많이 굽고 싶어요. 그런데 제빵을 잘 못해서 미리 만들어진 믹스를 사용할 계획을 세우고 있어요. (구체적인 가이드를 따라서 만드는 것은 조금 어렵거든요)
오드리 누나의 다양한 화보 이미지와 인터뷰 전문은 곧 발간될 롤링스톤 코리아 13호에서 확인하실 수 있습니다.
PHOTOGRAPHS BY KIMMOONDOG
Audrey Nuna: ‘This album is a diary of growing pains’
Audrey Nuna's new album “TRENCH” is the story of one person's growing pains. The word ‘trench’ refers to a pit dug to avoid attack in a war, and the irony lies in the fact that in this desolate, cold space, warm-bodied humans are crouched down, unable to see each other. Maybe life is like that? As we endure the rough and raw moments, we move forward without losing our human warmth. As we listen to this album, let's reflect on our own ‘trenches’.
1. [RSK] What was your inspiration for “TRENCH”?
This album is a diary of growing pains. I was going through newer experiences of losing friends, being rudely awakened to harsh realities about the world, and I processed all of these changes, losses of friendship, loss of innocence, through making this project. Also, a ‘trench’ is a defense mechanism in war. I think it’s interesting that such a harsh, cold, heartless mechanism, if you look closer, has warm-bodied humans traveling through it, arranged in these rigid ways. Life is ironic.
2. [RSK] How was the creative process behind “TRENCH” different from “a liquid breakfast”?
“a liquid breakfast” was mostly recorded in New Jersey and New York, while a lot of Trench was created in California - both Los Angeles and Joshua Tree. “a liquid breakfast” was a release of all of the information I’d gathered from living in one place for most of my life, while “TRENCH” was a reaction to moving to a strange new city and not knowing many people there. “a liquid breakfast “was mostly just Anwar and I, while Myles William, Manny Mendez, and many more wonderful producers joined us for “TRENCH.” I believe that’s why the album is a bit more experimental and sonically wider in range than the first project.
3. [RSK] What challenges arose while you were writing “TRENCH”, and how did you overcome them?
The beginning of the writing process was really rough. The biggest challenge for me was being in LA and being in many different sessions with different producers in the beginning. In the system of LA, you can get lost with the way you’re “supposed to” make music. This process has taught me that I will never make music in a traditional sense. Making music is something I like to do with people that I know on a soul-level. We don’t need to be best friends, but I must feel that I know your soul to some degree. Seeing everything as a learning experience is what allowed me to overcome these unfamiliar landscapes.
4. [RSK] What are your favorite tracks off the album and why?
My favorite song on the album is “Baby OG.” It holds a special place in my heart because it includes a sample of a demo that I wrote when I was 19 - so it feels like my younger self and my older self get to meet for the first time in a long time.
5. [RSK] “TRENCH” is a very visual project. Can you walk us through the world you built on the album? Did you have any specific artistic influences?
The visual world was truly an exploration. I learned so much. I wanted everything to be based on this idea of Soft Skin, Hard Feelings. A lot of dualities were explored on this album, and I needed for this to translate visually. Human or weapon? Flying or falling? Villain or hero? These are all questions I wanted to ask. Working with Valentin Petit early on in the process gave me a lot of inspiration about this idea of kinetic energy, because his style is so rooted in this, and at the same time I felt like this captured the many ways I felt like my life was changing in ways I had no control over.. I was inspired by anime villains(like Yubaba from “Spirited Away”), Spike Jonze, The Pharcyde videos, 90s Margiela runway shows, and movie “Sin City”, just to name a few.
6. [RSK] How do you feel post-release? What are you most proud of now that “TRENCH” is out?
I feel liberated. I am most proud of everything that I learned in the process of making this album. I’m proud that I was able to make this album with friends, and that I survived my first few years in LA without allowing the fun to be taken out of the craft (although it felt like I came close at times).
7. [RSK] What are you most looking forward to now that “TRENCH” is out?
I am looking forward to going home and being around my family, seeing my friends from elementary school, watching movies, listening to new music, and being able to be Chu Haewon (my Korean name) for a second while Audrey Nuna hibernates.
8. [RSK] Do you have any holiday plans?
My holiday plans are to bake a lot of cookies, but the pre-made mixes, because I’m a terrible baker (following very specific directions is a little difficult).
Audrey Nuna's various pictorial images and full interviews can be found in the upcoming issue of Rolling Stone Korea 13th issue.
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