2022 멜론 뮤직 어워드(MMA)에서 올해의 베스트송으로 아이브의 <러브 다이브>가 호명되었을 때, 누구보다 기뻐한 사람이 있다. 이 곡의 믹싱을 담당했던 앨런(Alawn)이다. 현재 K-pop 신에서는 앨런의 입지가 견고하다. 카이, NCT 127, 잇지, 몬스타엑스 등 다양한 아티스트들의 곡을 프로듀싱하고 믹싱하면서 트렌드를 만들어 나가는 앨런. 롤링스톤 코리아는 앨런의 이야기를 들으며, 그의 작업에는 철저한 분석력이 전제됨을 발견했다. K-pop의 멜로디, 코드 변경, 노래 구조를 공부하며 K-pop의 특성을 파악한 사운드를 만들어낸 것이 그 예시다. 지금 케이팝이 가장 주목하는 프로듀서, 앨런을 소개한다.
1. [RSK] 안녕하세요 앨런(Alawn) 님! 만나서 반갑습니다! 시작하기 전에 롤링스톤 코리아(Rolling Stone Korea) 구독자 여러분께 본인 소개와 인사 부탁드립니다.
안녕하세요, 여러분! 롤링스톤 코리아와 함께 인터뷰하게 되어 정말 기쁩니다! 제 이름은 앨런이고요, 원래는 프랑스 출신의 프로듀서, 작곡가 및 믹싱 엔지니어이지만, 지난 8년간 주로 미국에서 작업했어요. 초대해주셔서 감사합니다!
2. [RSK] 그동안 어떻게 지내셨나요?
바빴어요! 그렇지만 지난 몇 년 동안 K-pop 씬에서 계속해서 저의 이름을 알려가며 많은 프로젝트를 성공적으로 수행할 수 있어서 정말 행운이었다고 생각해요. 3년 만에 드디어 서울로 돌아왔는데 굉장히 기쁘네요! 고향에 돌아온 것 같아요.
3. [RSK] 최근 인스타그램을 통해서 웨이션브이(WayV) 쿤(Kun) 씨와 만나는 모습을 본 적 있는데, 두 분의 인연은 어떻게 시작된 건가요?
웨이션브이의 <애프터 미드나이트(After Midnight)>는 제가 처음으로 참여한 K-pop 곡 중 하나였어요! 제가 곡을 프로듀싱하는 모습을 담은 짧은 영상을 올린 적이 있는데 그것을 계기로 쿤과 인스타그램으로 연락하기 시작했죠. 그 이후로 좋은 친구가 되었고, 직접 만나서 맛있는 아시아 음식도 같이 먹는 사이가 되었어요.
4. [RSK] 이제 음악 얘기로 넘어가 볼게요. 어떻게 K-pop 프로듀서가 되셨나요?
2019년 6월 SM엔터테인먼트 라이팅 캠프(Writing Camp)에 초청받아 K-pop 일을 시작하게 되었어요. 이게 뭔지 모르는 분들을 위해 설명을 좀 드리자면, 레이블들이 전 세계에서 명망 있는 작곡가와 프로듀서를 한자리에 모아 소속 아티스트를 위한 음악을 만드는 행사에요! 거의 마지막 순간에 저에게 기회가 온 것이기도 했고, 이전에 K-Pop 곡을 써본 적도 없었기 때문에 새로운 경험이었어요. 완전 대박이었죠. 하지만 그 캠프에서 K-pop은 물론 아름다운 도시 서울과 완전히 사랑에 빠지게 되었죠.
텍사스주 휴스턴에 있는 집으로 돌아왔을 때는 음악을 향한 저의 진정한 열정을 찾았다는 생각이 들었습니다… 이후 6개월 동안 K-Pop에 몰두해 멜로디, 코드 변경, 노래 구조를 분석하고 K-pop 업계의 독특한 특성에 대해 열심히 공부했죠.
그해 말, 두 번째 SM 캠프에 참가한 저는 우승에 필요한 준비를 모두 마친 상태였죠. 그다음 이야기는 다들 아시는 대로에요. 저는 다수의 레이블에서 더 많은 프로젝트에 참여하기 시작했고, 이후 모든 것이 자연스럽게 이뤄졌어요. 전 이 모든 것이 이루어질 운명이었다고 생각해요.
이 업계에서 따뜻한 환영을 받는 것은 물론 수년 전에 함께 일하기를 꿈꿨던 수많은 훌륭한 아티스트들의 곡을 프로듀싱하고 믹싱함으로써 제 사운드로 K-pop에 큰 영향을 미칠 수 있어 정말 감사해요. 정말 꿈이 현실이 된 거죠.
5. [RSK] 다양한 아티스트의 히트 앨범을 프로듀싱했고, 카이(Kai)의 <음(Mmmh)>도 프로듀싱하셨죠. 중독성 있는 곡을 만들기 위해 어떤 부분을 우선으로 고려하셨나요?
저는 곡을 쓸 때 2가지를 가장 중요하게 여겨요. 첫 번째는 인트로(즉, 트랙의 처음 몇 초)에요. 듣자마자 청자의 귀를 사로잡을 장치와 사운드로 시작하려고 노력하죠. 처음 몇 초 안에 듣는 이의 귀를 사로잡지 못하면 다시 작업해야 해요!
두 번째는 강렬하고 기억에 남는 코러스에요. 리스너와 팬들이 기억하고 따라 부르는 부분이기 때문에 단순하고 기억하기 쉬우면서 동시에 독특하고 흥미로운 멜로디가 필요해요.
6. [RSK] 리복(Reebok), 나이키(Nike), 서브웨이(Subway), 롤랜드(Roland) 등 브랜드와 콜라보레이션 작업을 물론 프로듀싱도 하셨다고 들었어요. 콜라보레이션은 어떻게 진행되었고, 그 결과는 어땠나요?
정말 재미있었어요! 때때로 음악이라는 세계에서 벗어나 다른 일을 해보는 것이 좋더라고요. 저는 항상 패션을 사랑했는데 정말 운이 좋게 소셜 미디어를 통해 제가 좋아하는 몇몇 브랜드 캠페인에 참여할 수 있었어요. 가능한 한 활발한 활동을 통해 온라인에서 저의 여정을 팬들과 공유하려고 했어요. 결국 우리는 진정성이 핵심인 세상에 살고 있잖아요. 저의 진정성이 팬들에게 닿았고, 그 결과 브랜드들도 저의 팬들에게 어필할 수 있었어요.
7. [RSK] 레스 폴 재단(Les Paul Foundation)의 자문위원이 되셨다고 들었어요. 아직 모르는 분들을 위해 이 소식에 대해 직접 설명해 주시겠어요?
물론이죠. 영광스럽게도 2022년 3월에 레스 폴 재단 자문 위원회에 합류하게 되었어요. 음악산업의 미래를 발전시키기 위해 음악 교육, 녹음 및 엔지니어링에 대한 통찰력과 지침을 제공하는 사명을 더욱 발전시켜 나가는 것을 목표로 삼고 있죠. 레스 폴의 유산을 통해 혁신과 창의적 사고에 대한 영감을 주었으면 좋겠어요.
나일 로저스(Nile Rodgers), 슬래쉬(Slash), 돈 워스(Don Was), 스티브 밀러(Steve Miller), 브라이언 하드그루브(Brian Hardgroove), 조앤 제트(Joan Jett), 로드 에씽(Rodd Essing), 피터 프램프턴(Peter Frampton)을 포함한 음악계의 전설들과 함께 이 자문단에 합류하게 되어 정말 기뻐요. 이 일을 가능하게 해준 더 헬로우 그룹(The Hello Group) 소속 저희 팀에 정말 감사드립니다.
8. [RSK] 협업하고 싶은 K-pop 아티스트가 있나요?
물론이죠! 블랙핑크와 함께 작업해보고 싶어요. 독특한 사운드를 지녔고, 매우 뛰어난 재능을 지닌 그룹이에요. 아이유와 스트레이키즈(Stray Kids)의 열렬한 팬이기도 해서 그들과 함께 작업하는 것도 재미있는 콜라보레이션이 될 수 있을 것 같아요. 앞으로 어떻게 될지 한번 지켜봐야겠어요!
9. [RSK] 앞으로의 목표는 무엇인가요?
K-Pop 업계에서 제 발자취를 계속 남기는 동시에, 미국에서도 아티스트들과 더 많은 작업을 해보고 싶어요.
최근에 더 헬로우 그룹/소니 뮤직 퍼블리싱(The Hello Group/Sony Music Publishing)과 계약을 맺었는데, 이를 통해 계속해서 새로운 기회가 저에게 와 줄 거라 기대하고 있어요. 또한 회사의 A&R 직책도 주어졌기 때문에 새로운 인재, 작곡가, 프로듀서를 발굴하고 피칭할 좋은 노래를 모으는 것을 새로운 목표로 삼고 있어요. 내년에는 DJ/프로듀서로서 제 음악을 좀 더 많이 발표할 계획이라 정말 기대돼요. 계속 지켜봐 주세요!
10. [RSK] 긴 시간 롤링스톤 코리아와 인터뷰해주셔서 감사합니다. 앨런(Alawn) 님에 대해서 좀 더 많은 것을 알 수 있는 시간이었어요. 마지막으로 인터뷰에 대한 소감과 전하고 싶은 말이 있다면 말씀해주세요.
오늘 저를 초대해 주셔서 다시 한번 감사드립니다. 정말 즐거웠어요! 독자 여러분께서 저의 인터뷰를 재밌게 읽어주셨으면 좋겠고, 곧 선보일 곡들도 기대해주세요!
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사진제공 - Alawn, 롤링스톤 코리아
The most trendy K-POP producer, Alawn
When Ive's "Love Dive" was called the best song of the year at the 2022 Melon Music Awards (MMA), there was a person who was happier than anyone else. This is Alawn, who was in charge of mixing the song. Currently, Alawn's position in the K-pop scene is solid. He creates trends by producing and mixing songs by various artists such as KAI, NCT 127, ITZY, and MONSTA X. Rolling Stone Korea listened to Alawn's story and found that his work presupposes thorough analysis. An example is that he studied the melody, code change, and song structure of K-pop and created a sound that understood the characteristics of K-pop. Let me introduce Alawn, the producer that K-pop is paying attention to the most.
1. [RSK] Hello, Alawn! Nice to meet you! Before we begin, please introduce yourself and say hello to Rolling Stone Korea subscribers.
Hey guys! It’s such a pleasure to be here with Rolling Stone Korea! My name is Alawn, I’m a producer, songwriter and mixing engineer originally from France, but based in the United States for the past 8 years. Thanks for having me!
2. [RSK] How have you been?
Busy! That said, I’m very fortunate that I’ve been able to work on many incredible projects over the last few years, as I continue making my mark in the K-Pop world. I am finally back in Seoul after 3 years and couldn’t be happier! It really feels like home here.
3. [RSK] I recently saw a meeting with WayV's Kun in Korea through your Instagram. How did the relationship start?
“After Midnight” by WayV was one of my first K-Pop cuts! Kun and I connected on Instagram after the release when I posted a short video showing how I produced the song. Since then, we’ve become good friends, so it was amazing to finally meet for the first time in person over some delicious Asian food!
4. [RSK] So let’s move on to music. How did you become a K-pop producer?
It all started when I got invited to an SM Entertainment writing camp in June 2019. For those of you who don’t know what that is; it’s when the label gathers great songwriters and producers from all over the world to make music for their artists! It was kind of crazy because the opportunity came very last minute and I had never written K-Pop before, so it was a completely new experience. But, during that camp I completely fell in love with K-Pop, and of course the beautiful city of Seoul at the same time.
The minute I was back home in Houston, Texas, it hit me that I had found a true passion for the music… and so, I dedicated all of my time for the 6 months that followed immersing myself in K-Pop, analyzing the melodies, chords changes, song structures, and learning about this incredibly unique industry.
Later that year, I went to my second SM camp and was ready to win! The rest is history. I started getting more and more cuts with many labels and everything happened organically. I believe it really was meant to be.
I’m so grateful to have been given such a warm welcome into the industry, and to have made such an impact on this genre with my sound by producing and mixing for so many incredible artists (who I dreamed of working with many years ago). Dreams really do come true.
5. [RSK] You’ve produced hit albums of various artists, and also produced Kai's “Mmmh.” Which part did you prioritize to make an addictive song?
For me, 2 things are essential when writing a song. The first being the intro (rather, the first few seconds of the track). I always try to start with a catchy gimmick and sound that will grab your ears right away. If it doesn’t catch your attention within the first few seconds, it needs to be reworked!
The second thing is a strong and memorable chorus. It’s the part that the listeners and fans will remember and sing along to, so it needs to be simple and easy to remember while at the same time, unique and interesting melodically.
6. [RSK] I heard that you collaborated with brands such as Reebok, Nike, Subway, and Roland as well as production. How did the collaboration go, and what did the results come out?
It’s been really fun! It’s nice every now and then to step out from the music world and do different things. I feel very lucky, as I’ve always loved fashion and it’s been amazing to work on a few campaigns for some of the brands I love over social media. I try to stay active as much as possible and share my journey with my fans online - after all, we live in a world where authenticity is key… I think the fans resonate with that, and in turn, the brands resonate with my audience.
7. [RSK] I heard that you joined the advisory board of the Les Paul Foundation. Can you explain this news for those who don't know yet?
Absolutely. I was very honored to join the Les Paul Foundation’s Advisory Council in March, 2022. The goal being to further the mission of offering insight and guidance for music education, recording and engineering - to help develop the future of this industry. We really hope to inspire innovation and creative thinking through Les Paul’s legacy.
I am so delighted to have joined this advisory board alongside music legends including Nile Rodgers, Slash, Don Was, Steve Miller, Brian Hardgroove, Joan Jett, Rodd Essing, Peter Frampton and more. I am very grateful to my team at The Hello Group for making this happen.
8. [RSK] Is there any K-pop artist you want to collaborate with?
Of course! I would absolutely love to work with Blackpink someday. They have such a unique sound and are so talented. I’m also a big fan of IU and Stray Kids, so I think these could be really interesting collaborations. We’ll see what the future brings!
9. [RSK] What are your goals for the future?
While maintaining my imprint on the K-Pop industry, I’m looking forward to doing more and more work with artists in the US too.
I recently signed with The Hello Group/Sony Music Publishing globally, which will hopefully keep opening new doors and opportunities. I was also given the chance to become an A&R in the company, so discovering new talents, songwriters and producers is a new target of mine, as well as collecting great songs to pitch around. I am also planning to release more of my own music next year as a DJ/producer which I’m very excited about. Stay tuned!
10. [RSK] Thank you for your long interview with Rolling Stone Korea. It was time to get to know Alawn better. Lastly, please tell us how you feel about the interview and any last words that you would like to share.
Thanks again for having me today, it was so much fun! I hope that the readers enjoy our interview and please stay tuned for many more songs coming out soon!
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Photographs by - Alawn, Rolling Stone Korea