한일 합작 오디션 프로그램 <PRODUCE 101 JAPAN>을 통해 결성된 글로벌 보이그룹 JO1이 데뷔 5주년을 맞아 새로운 도전에 나섰다. 새 앨범 [BE CLASSIC]은 베토벤의 운명 교향곡을 샘플링한 동명의 타이틀곡을 중심으로, 클래식과 아이돌 음악의 접점을 실험한 작품이다. 여기에 팬 투표로 선정된 곡과, 멤버 전원이 작사에 참여한 <Bon Voyage>까지 더해진 이번 앨범은 JO1의 역사를 집약한 하나의 캡슐처럼 느껴진다.
1. [RSK] 오늘 하루 스케줄은 어떻게 되나요? 아침은 어땠나요?
루키: 하루 종일 광고 촬영이 있어요. 저는 아침마다 샤워를 해서 정신을 깨우는 편이에요.
2. [RSK] 최근 멤버 모두가 함께 웃었던 기억이 있다면요?
준키, 시온: 최근에 도쿄돔 콘서트에서 더블 앙코르 때 케이고가 바나나 머리 장식을 하고 등장했을 때요. 그때 다 같이 정말 많이 웃었어요.
3. [RSK] 새 앨범 [BE CLASSIC]에 대해 이야기해 볼게요. 이번 앨범은 데뷔 5주년과 새로운 출발을 기념하는 작품이죠. 한 단어로 표현한다면 어떤 앨범인가요?
스카이: 제 인생의 터닝 포인트와도 같아요.
4. [RSK] 타이틀곡 <BE CLASSIC>은 베토벤의 교향곡 ‘운명’을 샘플링한 독특한 곡인데요, 클래식 음악 융합이라는 기획을 처음 들었을 때 어떤 느낌이었나요?
쇼야: 원래 유명한 클래식 곡을 샘플링해보고 싶었거든요. 꿈이 드디어 실현돼서 정말 기뻐요!
5. [RSK] 이번 앨범에는 팬 투표를 통해 JAM(JO1의 공식 팬덤)이 직접 뽑은 곡도 수록됐다고 들었어요. 팬들과 함께 만든 앨범인 만큼 더 의미 있게 느껴졌던 순간이 있었나요?
타쿠미: 팬 투표를 통해 청취자들이 어떤 곡을 좋아하는지 새롭게 알게 되었고, 그동안 자주 무대에서 부르지 않았던 곡들도 있어서 언젠가는 꼭 선보이고 싶어요.
6. [RSK] <Bon Voyage>는 멤버 전원이 작사에 참여했다고 들었어요. 이 곡을 통해 팬들에게 어떤 메시지를 전하고 싶었나요?
케이고: 지금 이 순간을 너무 즐기고 있기에, 앞으로 어떤 일이 생길지는 신경 쓰지 않는다는 메시지를 담았어요.
7. [RSK] 미국 투어를 마친 후, 팀에서 가장 달라졌거나 성장했다고 느낀 부분은 무엇인가요?
렌: 반응하는 능력이 많이 늘었다고 느껴요. 월드 투어를 하면서 다양한 언어를 접하고, 각 나라의 분위기를 읽어가며 무대를 이끌어가는 방식도 자연스럽게 바뀌었어요. 그 과정에서 더 유연해졌고, 어떤 상황에도 잘 적응할 수 있는 힘이 생긴 것 같아요.
8. [RSK] "Go to the TOP"이라는 슬로건은 지금의 여러분에게 어떤 의미인가요? JO1에게 "TOP"은 무엇일지도 궁금해요.
마메: 저에게는 일종의 짐 같은 존재예요. 항상 그 생각을 안고 지내고 있어요. JO1에게 'TOP'은 언제나 변하지 않는 목표라고 생각해요. 목표를 하나 달성하면 또 다른 목표가 생기고, 그렇게 계속해서 업데이트되는 개념이죠.
JO1의 다양한 화보 이미지와 인터뷰 전문은 곧 발간될 롤링스톤 코리아 스페셜 에디션 3호에서 확인하실 수 있습니다.
Photography: Reinhardt Kenneth Style Direction: O’Chante Lafellé, Mikhail Brown, and Angel Rovelo Wardrobe Assistant: Elijahwon King Digitech: Aminah Muhammad Lighting Director: Suimay Lee Photography Assistant: Franco Salas Production: CM Agency with ArtCoded Special Thanks to Kenneth Barlis + Team For Their Hospitality
JO1 “BE CLASSIC” – A Global Boy Group’s Challenge to Sample Classical Music
Formed through the Japan-Korea joint audition program “PRODUCE 101 JAPAN”, global boy group JO1 marks their 5th anniversary with a bold new challenge. Their latest album “BE CLASSIC” centers around the title track of the same name, which samples Beethoven’s Symphony No. 5 (“Fate”), blending classical music with idol pop in an experimental fusion. With 39 songs selected through fan voting and “Bon Voyage”, a track written by all the members, this album feels like a time capsule that encapsulates JO1’s journey so far.
1. [RSK] What’s your schedule like today? How was your morning?
RUKI: I’ve been shooting commercials all day. I always take a shower in the morning to wake myself up.
2. [RSK] What made you laugh out loud with the whole team recently?
JUNKI・SHION: During the double encore at our recent Tokyo Dome concert, KEIGO came out wearing a banana headdress—and the whole team burst out laughing.
3. [RSK] Let's talk about your new album "BE CLASSIC". This album commemorates the 5th anniversary of your debut and your new start. How would you describe this album in one word?
SUKAI: It is a turning point in my life.
4. [RSK] The title track "BE CLASSIC" is a unique song that samples Beethoven's "Fate" symphony. How did you feel when you first heard about the project of fusing with classical music?
SYOYA: I wanted to do a sampling of famous classical music, so I am happy to finally make it happen!
5. [RSK] I heard that this album contains 39 songs selected by JAM through fan voting.As an album made together with fans, were there any moments in the process that you felt were particularly meaningful?
TAKUMI: Through the fan voting this time, I discovered new things about the songs that the listeners like, and there were some songs that we have not performed very often, so I hope to have a chance to perform them one day. I hope to have a chance to perform some of them one day.
6. [RSK] I heard that "Bon Voyage" was written by all the members. What message did you want to give to the fans through this song?
KEIGO: The message is that we're enjoying this moment with our fans so much, we’re not worried about what comes next. It’s about living in the present and appreciating the journey together.
7. [RSK] What do you think has changed or grown the most in the JO1 team after the US tour?
REN: I think we have grown in our ability to react. During the world tour, we learned to speak different languages, and we learned to speak the local language, and we changed the way we liven up the audience by reading the atmosphere of the place, etc. I think we became more flexible and adaptable.
8. [RSK] What does the slogan "Go to the TOP" mean to you now? What does "TOP" mean to JO1 now?
MAME: For me, it is like a burden that I put on myself.It is a feeling that I spend my time feeling all the time.For JO1, I think it is a goal that will always remain the same.As I achieve my goals, new goals emerge and each time they change, so I think TOP is always being updated.
JO1’s full interview and a collection of photos will be featured in the forthcoming Rolling Stone Korea Special Edition Vol. 3.
Photography: Reinhardt Kenneth Style Direction: O’Chante Lafellé, Mikhail Brown, and Angel Rovelo Wardrobe Assistant: Elijahwon King Digitech: Aminah Muhammad Lighting Director: Suimay Lee Photography Assistant: Franco Salas Production: CM Agency with ArtCoded Special Thanks to Kenneth Barlis + Team For Their Hospitality
BY PROVIDING YOUR INFORMATION, YOU AGREE TO OUR TERMS OF USE AND OUR PRIVACY POLICY. WE USE VENDORS THAT MAY ALSO PROCESS YOUR INFORMATION TO HELP PROVIDE OUR SERVICES.