싱가포르는 교육이 국가 발전의 핵심 요소로 여겨져, 다른 나라들이 참고할 만한 교육 모델을 제시하는 국가로 잘 알려져 있습니다. 싱가포르 교육의 핵심은 효율성과 형평성을 동시에 추구하며, 학생들이 최고의 자격을 갖추고, 물질적 자원이 부족한 나라에서 중요한 경제적 동력으로 성장할 수 있도록 준비시키는 데 있습니다. 즉, 싱가포르 교육 시스템은 학습자의 관심사와 스타일에 맞춘 다양한 선택지를 제공하는 까다롭고 경쟁적인 환경을 특징으로 합니다.
이러한 환경 속에서 다르니(Dharni)는 자신의 잠재력을 최대한 발휘하며 싱가포르 비트박스 예술의 선구자가 되었습니다. 그의 독특한 재능은 전 세계적으로 인정받았고, 그는 싱가포르를 넘어 국제적인 비트박스 아티스트로 자리매김했습니다.
비트박스는 대부분의 사람들이 알고 있는 것보다 훨씬 더 복잡하고 체계적인 예술입니다. 그 뿌리는 인도에서 유래한 '볼'(Bol)과 중국의 전통적인 보컬 공연 예술인 '코우지(Kouji)'에 있죠. 성악을 통해 입술, 입, 성대 등을 이용해 다양한 리듬과 박자, 음악적 소리를 만들어내며, 드럼, 베이스 드럼, 심벌즈와 같은 악기 소리를 모방해 음악을 창조합니다.
다르니는 14살 때 마이클 윈슬로우와 라제를 발견하고 비트박스를 시작했습니다. 그의 비트박스 영상은 온라인에서 쉽게 찾아볼 수 있습니다. 음악을 향한 열정을 키우기 위해 폴란드로 옮겨간 그는, 다시 고국으로 돌아와 아직 걸음마 단계에 있는 싱가포르 음악 산업에서 세계적으로 인정받는 아티스트로 자리잡았습니다.
이 천재적인 아티스트는 롤링스톤 코리아와의 독점 인터뷰를 통해 자신의 이야기, 업적, 싱가포르 어린이 교육에 대한 기여와 목표를 공유했습니다. 또한, 그가 어떻게 조국에서 가장 유명한 아티스트가 될 수 있었는지, 또한 그 과정에서 어떻게 싱가포르가 모범 국가로 자리 잡을 수 있는지도요.
1. [RSK] 다르니(Dharni), 롤링스톤 코리아에 오신 것을 환영해요. 프로젝트가 어떻게 진행되고 있는지 궁금해요: 사회적으로 인정받는 비트박스 아티스트가 되기까지 어떤 과정을 겪으셨나요?
감사해요! 사실 요즘은 많은 콘텐츠와 음악 작업을 하고 있어요. 올해는 특히 소셜 미디어를 통해 제 콘텐츠를 많이 공개하는 것을 목표로 하고 있죠.
저는 비트박스 아티스트로, 2001년부터 비트박스를 시작했고, 싱가포르를 넘어 전 세계적으로 비트박스가 나아갈 방향을 제시했다고 믿습니다. 2008년과 2009년, 저는 세계 비트박스 챔피언십에 참가해 8강에 진출했었고, 몇 년 후에는 국제 대회에서 우승을 차지했고, 그 이듬해에도 우승했어요. 이후 동료들로부터 인정받아 더 큰 규모의 세계 선수권 대회에서 심사위원으로 활동하기 시작했습니다. 올해 2024년에도 11월에 열리는 도쿄 세계 및 국제 선수권 대회에서 심사위원을 맡게 되어 정말 뜻깊은 일이라고 생각합니다.
DHARNI (SNG) vs TWO.H (KOR) | Grand Beatbox Battle 2014 | FINAL
여전히 비트박스 커뮤니티에서 활동하며 제 콘텐츠와 창의력, 음악을 통해 기여할 수 있어 정말 행복해요. 요즘은 특히 소셜 미디어에 더 집중하고 있고, 어린이부터 성인, 청소년까지 다양한 계층을 대상으로 콘텐츠를 제작하고 있어요. 연령대마다 취향이 달라서 쉽지는 않지만, 완성된 작업물을 보면 만족스러워요. 음악을 만들고, 프로듀싱하고, 협업하는 등 대중과의 약속을 지키며 매우 바쁘게 지내고 있어요. 흥미로운 경험들이죠.
2. [RSK] 예전에 비트박스 하시는 콘텐츠를 봤는데, 재능이 요구되는 분야에서 성공하신 게 인상적이었어요. 현재는 싱가포르에 살고 계신데, 싱가포르의 음악 업계는 어떤지 궁금해요.
저에게 싱가포르의 음악 신은 아직 매우 젊고 새롭게 느껴져요. 글로벌한 성공을 거둔 아티스트는 소수에 불과하죠. 예를 들어, 제 친구인 JJ Lin은 아시아 전역에서, 특히 아시아 팝 음악에서 큰 인기를 끌었어요. 중국, 대만, 홍콩, 말레이시아 등지에서 이미 인정받았지만, 아직 음악 산업이 성장하는 단계인 싱가포르는 시간이 필요할 것 같아요. 또한 싱가포르는 인구가 500만 명에 불과한 작은 나라로, 인재 풀이 상대적으로 적어요. 그래서 독특하고 진정한 아티스트를 찾기가 쉽지 않은데요. 그럼에도 불구하고 JJ Lin이나 Stephanie Sun 같은 재능 있는 아티스트들이 가끔 등장하며, 이들은 여전히 팝 음악 씬에서 활발히 활동하고 있어요. 싱가포르 음악 업계는 아직 성장 중이지만, 잠재력이 크다고 생각해요.
“싱가포르에서는 랩 장르가 성장하고 있고, 훌륭한 래퍼들이 많아요.
그러나 독특한 사운드 등의 차별점을 찾기 위해서는
글로벌 수준에 도달해야 하기에, 아직 시간이 더 필요한 것 같아요.
여러모로 잠재력이 큰 나라랍니다.”
How to do the Human Trumpet? (Everyone can do it ????)
3. [RSK] 팔로워들의 지지를 얻으며 글로벌하게 인정받은 이유는 뭘까요? 성공 비결이 궁금해요.
저는 실험을 좋아하고 대중의 반응과 참여를 테스트하기 위해 다양한 시도를 해요. 나만의 정체성을 담아 콘텐츠를 제작하죠.
“예술가는 무릇 한 가지 시선만이 아닌, 다양한 뉘앙스를 갖고 있죠.
평범한 인간처럼 행복할 수도, 슬플 수도, 진지할 수도, 웃길 수도, 화를 낼 수도 있으니까요.
콘텐츠를 통해 저는 제가 어떤 사람이고, 무슨 감정을 느끼는지를 드러내요.
솔직한 게 좋아요. 제 모습을 있는 그대로 받아들이는 분들이 있어요.
그들은 제가 이상적인 사람이 되기를 요구하지 않죠.”
한 가지 특성만 가진 예술가는 성공할 수 있을지 몰라도, 다른 사람의 기대에 얽매이면 결국 숨이 막히고 우울해질 수 있어요. 그러니 자신이 하고 싶은 것을 표현하는 것이 중요해요. 다른 사람들의 이해와 수용을 기다리지 않고요. 저는 다채롭고 기발한 사람이고, 사람들은 이런 제 모습을 좋아해요. 제가 사교적이고, 직접 만나서 이야기할 때 흥미롭고 재미있게 대화를 이끌어가기 때문이죠. 이런 상호작용은 정말 중요한 것 같아요.
4. [RSK] 경험을 통해 엔터테인먼트와 음악 업계에서 진정성과 진실함을 유지하며 얻은 가장 중요한 교훈은 무엇인가요?
“가장 중요한 교훈은 항상 나 자신이 되어야 한다는 거예요, 언제나.”
우리는 자신을 집어삼키는 자아에 굴복하기 쉬워요. 그렇게 현실에 안주하게 된다면 성장하기 어렵죠. 어떤 것도 당연시할 수 없고, 영원히 지속되는 것은 없기 때문에 항상 발전해야 해요. 이제 막 시작하는 듯한 태도로요. 모든 아티스트는 훌륭한 아티스트가 되기 전에, 자신에게 솔직할 수 있는 방법을 찾아야 해요. 그렇지 않으면 더 이상 변화할 수 없으니까요. 스스로를 사랑하고 받아들이는 것에서부터 시작해야 해요. 자신을 다음 단계로 계속 밀어붙이면서, 진실된 자세로 본질에 충실해야 함을 기억하는 게 가장 중요해요.
5. [RSK] 레이디 가가, 카니예 웨스트 같은 세계적인 아티스트들의 무대와 오프닝 이벤트에 함께할 기회를 가졌다는 건 정말 대단한 일인데요. 언젠가는 세계적인 스타가 되어 그런 자리에 오르시겠죠. 유명한 스타들과의 협업이 어땠는지 듣고 싶어요.
정말 보람 있는 경험이었어요. 그들을 위한 오프닝을 맡는다는 건 정말 특별한 일이었어요. 싱가포르에서는 그런 만남이 매우 특별해요. 직접 대화는 나누지 못했지만, 무대를 잘 마무리했죠. 반면 찰리 푸스(Charlie Puth), 잭슨 왕(Jackson Wang) 같은 아티스트들은 만날 기회가 있었고, 그들은 상상 이상이었어요. 비단 오프닝만 맡는 것이 아니라 그들과 함께 무대에 섰어요. 직접 대화를 나누고 가까워지는 특별한 경험이었어요.
특히 잭슨 왕(Jackson Wang)은 사실 제 팬이에요.
5~6년 전에 그가 팬이라는 메시지를 보냈는데, 당시 저는 스팸인 줄 알았어요.
이후 인스타그램으로 다시 연락을 줬는데, 그때는 제가 확인하지 못했어요.
그는 당시 훈련 학교에 다니고 있었고, 학생이었죠.
이후 싱가포르에 온 잭슨이 함께 공연하고 싶다고 연락을 해왔을 때, 저는 당연히 좋다고 했어요.
인스타그램에 그를 태그한 후, 그가 저에게 DM을 보냈다는 걸 알게 됐죠.
정말 훌륭한 아티스트예요.
그 팀들은 정말 훌륭하고, 우리는 좋은 시간을 함께 보냈어요. 2년 동안 연락을 이어가고 있고요. 저는 다른 아티스트들과도 함께 작업하는데, 그들 모두 정말 훌륭해요. 저는 그들을 아이돌이나 스타처럼 대하지 않고, 인간 대 인간으로 순수한 존경심을 표현해요. 그들에게서 배울 점을 배우고 영감을 얻으려 하죠. 그렇게 서로에게 힘을 주고, 앞으로 나아갈 수 있도록 밀어주는 관계가 되면 좋겠다고 생각해요. 멋지지 않나요?
6. [RSK] 현재 전 세계 음악 산업에서 라틴 아메리카 출신 어반 장르의 아티스트들이 주도하고 있는 현상에 대해 어떻게 생각하시나요?
배드 버니(Bad Bunny) 덕분이죠. 정말로요. 전 배드 버니를 사랑해요. 그의 음악을 들으면서 트럼펫 연습을 할 정도로, 그의 음악에 푹 빠져 있어요. 음악이 너무 매력적이라 정말 놀랐고 충격받았어요. 제 목소리도 그와 같은 방식으로 따뜻하게 변하는 느낌이 들죠. 그래서 저는 그의 음악을 한 사람의 작품으로서 진지하게 감상할 수 있어요. 진정한 재능은 음악을 들으면 즉각 느껴지니까요.
제이 발빈(J Balvin)은 예전부터 알고 지내던 친구인데, 영국에서 오프닝 공연을 했었어요. 그는 싱가포르에서도 공연을 했죠. 아시아에서 라틴 음악이 점점 더 성장하고 자리를 잡아가고 있다는 걸 확실히 느끼고 있어요. 라틴 리듬에서 정말 많은 영감을 받아요. 사실, 오늘날 세계 팝 음악, 심지어 한국의 케이팝 음악까지도 라틴 리듬에서 영감을 받고 있다는 점이 정말 대단하다고 생각해요. 의외의 요소들이 합쳐지는 게 매우 흥미로워요.
라틴 아티스트들에게서 받은 영감은 다양한 문화에서 영감을 받을 가능성을 열어주죠. 음악이 더 흥미롭고 보편적으로 발전할 수 있다는 점이 정말 멋져요. 사실 사람들은 다양한 문화와 인종의 사람들을 만나야 하잖아요? 저는 폴란드에서 10년 동안 살았기 때문에 다양한 유럽 사람들과 만나 그들의 라이프스타일과 문화를 배울 수 있었고, 풍요롭고 멋진 시간이었어요.
7. [RSK] 잘됐네요! 프로젝트를 한 단계 더 발전시키기 위한 계획에 관해서도 이야기해볼까요?
올해는 제 콘텐츠와 음악에 집중할 계획입니다. 사실 지금 뮤직비디오를 만들고 있는데, 오리지널 비트를 만드는 데 하루 반나절 정도 걸렸어요. 그 후, 비트를 댄스 비디오와 댄서들의 비디오로 변환했죠. 비트를 바꾸고 제 비트를 틀었을 때, 댄서가 실제로 그 비트에 맞춰 춤을 추고 있는데, 영상의 원래 시퀀스와 완벽하게 일치해요. 저는 영상 편집자이기도 해서 편집도 직접 하고 있고요.
4~5곡으로 이루어진 EP도 작업 중이에요. 이미 밈이 된 곡을 만들었고, 이 곡은 현재 북아시아까지 영향을 미치고 있어요. 다른 크리에이터들이 시도하지 않는, 창의적인 콘텐츠를 많이 만들고 싶어요.
저는 도전을 즐겨요. 작년에는 어린이 시청자들에게 집중했는데, 유튜브 쇼츠가 정말 잘 되었어요. 4개월 만에 구독자가 약 500만 명에 달했어요. 주로 7세 전후 아이들을 위한 콘텐츠를 만들고 있었는데, 어른들이 보기에는 적합하지 않아요.
인스타그램에서는 다르게 접근할 계획입니다. 다양한 연령대를 위한 콘텐츠에 집중하고 있어요. 어린이들이 자라면서 저를 알게 되면, 그들이 더 성숙한 콘텐츠로 넘어갈 수 있도록요. 이것은 장기 프로젝트예요. 저는 이런 작업을 하는 게 정말 즐거워요.
저는 다른 아티스트들과는 조금 다르게 작업하고 있지만,
누구나 각자의 길이 있고 자신이 어떤 일을 하게 될지 아무도 모른다는 것을 알잖아요.
올바른 길이란 무엇일까요? 우리가 해야 할 일은 계속 노력하는 것뿐이죠.
올해에는 재밌는 음악을 많이 발매할 거예요.
8. [RSK] 요즘 아티스트들 중에는 자신의 실력을 높이기보다는 아티스트와는 전혀 관련 없는 크리에이티브 팀이 만든 음악을 따라가는 경향이 있어요. 그들은 단순 플레이어의 역할을 선호하죠. 새로운 세대의 인재들이 보다 진정성 있는 일에 경력을 집중하기 위해 어떤 길을 걸어야 할까요?
마음을 열고 많은 사람들을 만나고, 다양한 아티스트들과 교류하면서 자신을 인정하는 것이 중요해요. 저는 유명하고 멋진 아티스트들을 만날 때마다 영감을 받아요. 그들과 대화를 나누고, 배우고, 심지어 소셜 미디어에서 아티스트들이 무엇을 하고 있는지, 무대 뒤에서 어떤 일이 벌어지는지 확인하면서 창의력의 원천을 알게 돼요. 이런 과정에서 어떻게 그들이 그렇게 잘할 수 있었는지 이해하고, 그로부터 동기부여를 받죠. 항상 마음을 열고, 한 사람으로서, 그리고 아티스트로서 어떻게 하면 더 나은 사람이 될 수 있을지, 지속적으로 발전할 수 있을지 생각하는 것이 중요해요.
“이 세대의 비트박스 친구들을 보면 정말 대단하다는 생각이 들어요. 어떻게 이렇게 재능이 뛰어난 걸까?" 하지만 저는 그들에게서 배운 점이 하나 있습니다.
"재능뿐만 아니라 노력도 중요하다"는 거죠.”
그래서 저는 하루에 두세 시간씩 꾸준히 연습하고, 확실히 해내고 싶다는 목표를 가지고 도전하고 있어요. 최근에는 한국의 비트박스 아티스트 빅맨(BigMan)과 함께 연습했어요. 그는 저보다 훨씬 어리지만 기술, 목소리, 비트박스를 모두 잘해요. 그에게 배우고 있죠. 중요한 건 인내와 노력, 그리고 끊임없는 연습입니다.
새로운 것을 배우기 위해 마음을 열고, 자의식에서 벗어나야 해요. 자아에 갇히게 되면 게을러지고 일의 속도가 느려져서 집중력을 잃죠. 시간은 정말 빨리 지나가기 때문에 가능한 한 많은 것을 계속 배우는 것이 훨씬 더 생산적이에요. 시간은 절대 기다려주지 않으니까요.
9. [RSK] 폴란드 출신의 멋진 아내를 두셨죠. 베로니카 헥(Weronika Heck)은 글로벌한 입지를 굳힌 성공적인 인플루언서이기도 해요. 다문화 및 다인종 가정을 꾸리는 것이 얼마나 멋진 일인지 듣고 싶습니다.
약 10년 전, 폴란드에서 아내를 만났어요. 정확히 말하자면 2017년이네요. 저는 2011년에 폴란드로 이주했는데, 그곳의 문화와 모든 것이 정말 마음에 들었어요. 폴란드에서 살면서 저는 거의 폴란드 사람처럼 대접을 받았고, 그 경험이 정말 좋았어요.
다문화나 다인종 관계는 사실 그리 다르지 않다고 느꼈어요. 폴란드 사람들은 항상 그런 건 아니지만, 아시아인과 비슷한 점도 있더라고요. 저는 가족들로부터 큰 지지를 받았지만, 다른 가족들은 다른 인종과 문화를 받아들이는 데 개방적이지 않을 수도 있다는 점도 이해할 수 있습니다. 그래서 모든 사람을 대신해서 이야기할 수는 없지만, 개방적이고 지지적인 가족에 속해 있다는 사실이 행운으로 느껴져요. 그녀의 가족도 저를 지지해 주고 있어요.
하지만 일부 가족이나 문화에서는 폐쇄적이고 전통적인 규범이 강한 경우도 있어요. 그런 환경에서는 다인종 관계가 더 어려울 수 있다고 생각합니다. 물론 그런 점들은 존경할 만하지만, 저는 다문화 관계에서는 서로를 이해하고 존중하는 태도가 정말 중요하다고 봅니다.
저는 폴란드 문화에 너무 많이 적응했어요. 그래서 제 가족도 이제 저를 폴란드 사람처럼 생각하고, 그 문화를 잘 존중하며 살아가고 있죠. 다른 문화권의 사람들과 교류할 때도 마찬가지로, 그 문화를 이해하고, 그 속으로 들어가 최소한 그들의 언어를 배우면 관계가 더 깊어지고 풍요로워진다고 생각합니다.
결국 중요한 것은 마음을 열고, 서로의 문화를 배우고, 그 문화의 역학을 이해하며 존중하는 것입니다. 원한다면 그 문화를 적극적으로 받아들이고 참여하는 것이 필수적이죠. 이것이 바로 다문화 관계에서 중요한 첫 번째 단계라고 생각합니다.
10. [RSK] 마지막으로, 한국을 자주 방문하신다고 들었는데, 앞으로 어떤 계획이 있으신지 궁금합니다. 한국에서 어떤 프로젝트를 기대할 수 있을까요?
네, 저는 한국을 정말 좋아하고, 재능 있는 한국 친구들이 많아서 거의 한 달에 한 번이나 두 달에 한 번씩 방문하고 있습니다. 그들과 함께 콘텐츠를 만들고, 음악 작업을 하기 위해 한국을 자주 찾죠. 사실 곧 서울로 돌아가서 친구들을 만날 예정이에요.
이전에 재미로 만든 곡을 발표한 적이 있어요. 밈 노래였는데, 친구들, 한국 분들 모두 좋아해 주셨죠. 앞으로도 더 많은 음악과 콘텐츠를 공유할 수 있기를 바라요. 제가 제작하고 공개할 콘텐츠들이 정말 흥미로울 거예요. 그러니 저를 팔로우하고 지켜봐 주세요. 인스타그램과 유튜브에서 제 콘텐츠를 즐겨주셨으면 좋겠어요. 어린이, 청소년, 성인 모두가 함께 즐길 수 있는 콘텐츠가 될 거예요!
Photographs by Dharni
Dharni, The Singapore Prodigy
Singapore is a country whose educational model is a reference for other countries due to its proposal whose essential pillar is the development of the country. The key points of their education are based on seeking efficiency versus equity, preparing its students with the highest qualifications and becoming the main economic force of a country that does not have enough material resources. In short, a demanding and very competitive system offering diverse options for the interests and ways of learning that Singaporeans have.
It is in this environment that Dharni develops his full potential, becoming a pioneer of beatboxing art in Singapore, whose talent opens the doors to the world where he is recognized for his unique artistic abilities.
Beatboxing is a much more complex and structured art than what most people pretend to know because its predecessors are: Bol (vocal art originating from India) and Kouji (vocal performing art from China). This art consists of producing various rhythms, rhythms and musical sounds using the vocal apparatus (lips, mouth and vocal folds). It is the art of creating music through imitation of sounds, specifically musical instruments such as drums, bass drum and cymbals, among others.
Videos can be found online where Dharni began beatboxing at the age of fourteen after discovering Michael Winslow and Rahze. He moves to Poland to expand his musical studies and returns to make history in his native country: Singapore, where he positions himself as the most prominent representative of musical art for the world, in an industry that is still incipient in this country.
This prodigious artist spoke exclusively with Rolling Stone Korean about his story, his achievements, his contribution to the education of Singaporean children, his goals and also shares his process that has led him to top the list of artists in renown in his country, positioning, in the process, both he and his country highly as a reference for the world.
1. [RSK] Dharni, Welcome to Rolling Stone Korea. It is a pleasure to have you as a guest. Please share with us how your projects are going in the professional field: What has this path been like to be the recognized artist that you are?
I'm Great! thanks. The truth is , lately, I have been working on a lot of content and also music. I hope to see more products coming this year, along with my creative content on social media.
I'm a beatboxing artist. I've been doing beatboxing since 2001 and truly believe I have set the path for what beatboxing should be like for the future generation not only in Singapore but wherever it can spread globally.
During 2008 and 2009, I participated in the World Beatboxing Championships and reached the quarterfinals. A few years later I won an international championship and won again the following year. After that I got recognition from my colleagues and started judging world championships on a larger scale. This year 2024 I am still a judge at the World and International Championships in Tokyo where they will be held in November, so it is, really, brilliant.
DHARNI (SNG) vs TWO.H (KOR) | Grand Beatbox Battle 2014 | FINAL
I'm happy to still be featured in a beatboxing community and still be able to contribute content, my creativity and my music too. Right now I'm more focused on social media. I am publishing and making content for a wider audience, including for different groups: children, adults, youth. It's different, you know, like age demographics determine different tastes, so it's really very challenging, but also very satisfying once you get it. My life is busy due to my commitments to my audience; I make music, I produce, I collaborate and that is very, very exciting for me,
2. [RSK] I have had the opportunity to review your content on networks and it is impressive how authenticity is still preserved in an art as demanding in talent as beatboxing! I know you are based in Singapore, could you please give us an idea of what the music scene is currently like in this beautiful country?
To me the music scene in Singapore is something really new, it's still very young. Only a few artists achieved success on an international and global level.
For example we have JJ Lin, who is my friend . He has done very well throughout Asia, especially in Asian Pop. In countries like China, Taiwan, Hong Kong, Malaysia, he is known and recognized, but most of the local scene still needs more time to grow. Firstly, Singapore is a very small country, we are only five million people, so the talent pool is even smaller.
When you want to find unique and genuine artists, it is very difficult to find them here. But talents like JJ Lin and Stephanie Sun pop up from time to time, although she's still in the pop world at the moment.
“Rap music is growing here in Singapore and there are a lot of good rappers here. But I think we still have a little further to go, it is necessary to reach a global level to find that singularity, like the unique art that sounds, so yes, I think there is potential for this young country.”
How to do the Human Trumpet? (Everyone can do it ????)
3. [RSK] In your opinion, what is that charm in your talent that allows you to gain that support in your followers, open doors and also make your music recognized internationally? What is the key to success?
I'm an artist who loves to experiment and who likes to take risks with different things, just to test the reaction and engagement of the public.
I am a genuine artist and I create content without pretending, so I use my own identity.
“I think an artist doesn't have just one angle, like a stereotype, actually has many nuances. He can be happy, sad, quirky, serious, funny or angry, just like a normal human being, right? So in my case, I show what I am and how I feel in my content. And I've found a niche of people who really like that and accept who I am, they don't need to demand that I be an ideal”
I think it is very important to be an artist like that, because if you are an artist with only one facet you may be very successful, but you will feel very suffocated and depressed, perhaps, because you are subjected to the expectations of others, while your own being It requires you to be authentically you. I prefer to start as a colorful sheet of paper and wait for the understanding and acceptance of others, from the beginning. Yes, that's me as an artist, I'm colorful and quirky and people like me and like me as a person, so when I talk to them in person I'm sociable, they like me, we have interesting and fun conversations, and I think that interaction is something supremely important.
4. [RSK] From your experience you know what you consider to be the most important lesson that this journey has taught you as an authentic and real person in the entertainment and music industry.
“The most important lesson is that you have to be yourself, always.”
It's easy to give in to an ego that consumes you. You become very complacent, which prevents you from growing as an individual. So, after becoming complacent, you do not grow as a person. You can't take things for granted, nothing lasts forever, that's why you always have to keep moving up, and work as if you've just started. It is essential for all artists to find a way to be true to yourself as a person before becoming a great artist. Otherwise, you get trapped and can't change anymore, it's very difficult, you know. Personally, I believe you should fall in love with who you are, accept yourself and grow from there. Just keep pushing yourself to the next level, so I think it's very important to remember; be genuine, authentic and faithful to your essence.
5. [RSK] Cool! In your journey I appreciate that you have had the opportunity to share the stage and open events for very important artists in the world such as Lady Gaga, Kanye West. Of course, one day you will be in that same ranking of recognition, like the great worldwide star you are. Can you share with us what those experiences were like?
Well, it was a really rewarding experience. I was able to meet them, open the stage for them. During that time in Singapore it was considered an exclusive thing to meet them, you couldn't even have a conversation with them and things like that, so it was like you knew you were doing a good job and you left. But I had the opportunity to meet Charlie Puth, Jackson Wang, and these people, they are much more! ... I mean, I didn't do the opening of the concert but being on a different stage. It is better to have direct conversations to get to know them better and share quality time.
Especially with Jackson Wang, he is actually my fan. He wrote to me five or six years ago, saying he was a fan, he reached out on Instagram to my message request which I thought was spam, I didn't have verification from him yet. He was still in training school. He was a student. Then he came to Singapore and then his team approached me to perform at his party, at this event. And I say, okay.
So I tagged him and then I realized he actually was, he texted me before. He is a great artist.
His work team is wonderful, we share great quality time. And now we see each other from time to time every year, for two years. But yeah, I sit with different artists, they're all great people, like normal people, you just have to talk to them if you have the chance. You don't treat them like an idol or a star, you treat them like a person you respect and from whom you will learn a lot, you will be inspired and that pushes you forward. Awesome!
6. [RSK] The current music industry worldwide has been led by representatives of the urban genre originating from Latin America, what is your approach to this phenomenon?
Really was Bad Bunny. You know, oh, really, yeah, I love Bad Bunny. I love him. I use it to practice my trumpet with his music. I am very surprised and shocked because it is so good and I really enjoy it. In the same way, I warm my voice.
You can thus appreciate the work in a single person. It doesn't matter if you haven't practiced before, genuine talent is easy to see in these things.
As for J Balvin, my friend, he knew him before and opened for him in the UK, but JBalvin was also performing in Singapore. I think Latin music in Asia is growing and positioning itself. I am really inspired by Latin rhythms. It is awesome how world pop music and even Korean music and K-pop music take inspiration from Latin rhythms . It's very interesting how they can merge.
You can get inspired by Latin talent, it's really great because it is possible get inspired globally, from different cultures and that makes the music more interesting and more universal. In fact, that's how people should be, right? meet people from different cultures and races. I lived in Poland for 10 years, so I was able to meet different people, Europeans, I learned about their lifestyle, their culture, that is very nice and enriching.
7. [RSK] Great! Let's talk now about your plans to take your professional projects to the next level.
This year I will focus more on my content and the music I am making. In fact, I'm making a video right now. I spent like a day and a half to make an original beat. I replaced the beat with a dance video, a video of dancers. I replaced the beat and played my beat and the dancer is actually dancing to my beat but it matches the original sequence of the video. On the other hand, I'm a video editor, so I edit all my own videos while saving money.
I want to make more music, creative content, I'll make an EP, four or five songs. I already made a song, which is actually a meme song, however, this song is actually reaching North Asia, so we need to do something about it. At the same time, I'm currently working on another song. I want to generate a lot of hyper creative content that no other creator is doing.
I like to challenge myself to do more. So last year I focused more on the children's audience, which was really good and featured in YouTube shorts, I have about five million subscribers in four months. I was making YouTube shorts for children. Children love to watch it, children between seven years old love the watch. It is a totally different content. I do not recommend that adults watch it.
On Instagram it will be something totally different. I'm actually focusing on content for different age groups. Which is really good because the little kids will also grow up and know me, so they can move on to other content. So this is my long-term project and I think it is my passion. I love doing these things.
I know I'm working a little differently than the other artists, but you know, everyone has their own path and nobody really knows what they're going to do. What is the right path in the end? Nobody knows what the right thing is? What happened? All we have to do is try, keep trying. So this year will be very exciting, there will be a lot of music.
8. [RSK] Nowadays, artists don't focus as much on improving their own skills and there is a wave of music where a creative team completely unrelated to the artist is working on. Many of them prefer to simply be performers rather than creative, unlike what you do. What do you think would be the path that new generations of talent could take to focus their careers on something more genuine?
In reality, I think they should open their minds, meet more people, meet more artists and recognize themselves better. This is why I get inspired when I meet other artists who are really more established and cool. You meet them, you are inspired by them and even on social media you check out all the artists, what they are doing, what is behind the scenes, and then you get filled with creativity, you see the jam sessions and then you understand how they become so good at this or that and that motivates.
All the time it is about opening your mind and always thinking about how to be better as a person, as an artist and to continue improving continuously.
“I look at my friends who are the beatboxers of this generation and they're really good and I think, wow, how did they get to be so talented like this? “It’s not just talent, it’s hard work.”
So I practice two or three hours a day and I want to make sure I can get it, it's a challenge. In fact, I was practicing with a Korean beatboxer. His name is BigMan. He is a good friend of mine, he is from Korea and he is very good with his technique, his voice and beatboxing and I am learning from him, he is much younger than me, but I am learning from him, I am getting better and better. So it's all about perseverance or hard work and continuing to practice.
Just, open your mind to learn the new, free yourself from the ego because once you close yourself off and let the ego envelop you, you become lazy, slow down your work and lose focus, it's very sad. It is more productive to be in full learning, you know, humans have very few years left to live, just keep learning more and more things, as much as you can because time passes very quickly. Time does not wait for you.
9. [RSK] Your wonderful wife Weronika Heck, originally from Poland, is also a successful influencer who has positioned herself in the world with her charisma. Those of us who are citizens of the world would like to know from your experience how wonderful it is to build an intercultural and interracial family?
I met her in Poland, when I was there about 10 years ago. I met her in 2017, yes. I moved to Poland in 2011. I really like it, seeing the culture and everything.
In Poland I was very well received, I was almost a Polish boy. After that, I felt like having a multicultural relationship, a multiracial relationship isn't really that different. Maybe, okay for Poles, they have some similarities with Asians, although not always.
I received great support from my family, but I can understand that other families are not as open, because, it's a different race and a different culture, they don't really accept it.
So I feel like I can't speak for everyone, but I can only say “I like it. For my part, the fact is that I am fortunate to belong to an open and supportive family, and her family also supports me." She is an adult, and they respect her decision. It is very, very important. However, there are families and cultures closed and demand canons of unique behavior, full of rules and traditions. Although they are respectable to me, I think those things can be really challenging in terms of multiracial relationships.
In my case, I adapted to Polish culture so much that even my family sees me as Polish because I simply know the culture, I respect it and I fit into it. I think the same thing would happen if you interact with people from other cultures and I think that knowing the cultures, getting into them, knowing at least their language favors relationships and enriches them. We return to the topic of opening our minds, hearts and being more welcoming. It is imperative to learn about each other's culture, understand its dynamics, respect them and get involved, if desired. In a very empathetic way. So I think this is the first step.
10. [RSK] Finally, we would love to know what plans are coming up for you, we also know you frequently visit South Korea. What projects can we expect from here?
Yes, I love Korea, I visit almost every month or two months because I have many talented Korean friends. I go to Korea to create content and make music with them.
In fact, I will be back in Seoul soon to meet with them.
In fact, the music I released was for fun. It was a meme song, but my friends love it because it's funny. Korean people love it too.
I look forward to continuing to share more of my music and content. Just follow me and see what I'm going to do because I think it's going to be very interesting what I'm going to produce and what I'm going to release in the next few months and yes, yes, I hope you all enjoy my content on both Instagram and YouTube. I know children, young people and adults will enjoy it.
Photographs by Dharni